
 

Media Ownership 
 
The significance of media ownership in the United States has been debated since the 

founding of the country.  Media owners oversee the collection, selection and distribution of 
information with multiple intentions.  The mix of business, politics and the public trust is 
integrated into media ownership.   The ownership of a news organization involves social 
responsibility.  However, the personal interests of the owner often influence the news and 
information that is disseminated to the public.  The balance between ownership and social 
responsibility has created extensive debate about the controls and regulations placed on news 
outlets.  As news outlets, platforms and technology changes the way the public receives 
information, the issues surrounding ownership become further complicated.  

     
Background 
 
Early media ownership was limited to authoritarian rule.  The ruler of a country would 

control the information given to the public.  Large segments of the globe accepted the basic 
principles of authoritarianism as a guide for social actions.  The control of information was seen 
as utility for the common good and the subjectivity of the message was perceived as the 
surrogate voice for the ruling monarch.  

 
The rise of democracy and the spread of liberalism changed the acceptance of 

authoritarian media.  The populace adopted the liberalism mantra of John Milton, that the market 
place of ideas will reveal the truth and that there would be a self-righting process.  The more 
information that was available the more likely the truth will expose itself.  The concept promoted 
self-expression.  Media ownership was seen as an extension of the individual and the media was 
free to express themselves because the false and unsound messages will vanish, under the weight 
of truth.  The eighteenth century completed the transfer of the press from the authoritarian to 
libertarian principles.   

 
In the early to mid-1800s, mass media in the United States began with heavily partisan 

newspapers.  Political parties financed the papers to publish their political perspectives.  The 
newspapers, controlled by these parties, were an important means to influence the political 
process.  Multiple political parties would create different news media of the time to sell their 
political agenda.  The papers did not attempt to seek objectivity but instead sold their partisan 
views to the public.   Newspapers were created explicitly to advance the political interests of the 
parties controlling them.   

 
Political party papers became less profitable than bi-partisan, less politically driven 

newspapers.  The rise of the economic status of the reader coincided with rise of the libertarian 
press, whereas the functions of the mass media, under the libertarian concept, are to inform and 
entertain.  This concept would result in a more commercialized industry and one that would also 
maintain substantial political influence.  The congealing of capitalism and politics would change 
the nature of media ownership.   

 
Media ownership became a competitive endeavor.  The costs of publishing required a 

cache of wealth.  Families with large amounts of capital for investment and growth became 



 

leaders of the industry.  News organizations became part of family dynasties, passed down from 
generation to generation.  Families own the most influential and well-known news groups.  For 
more than a century the Ochs-Sulzbergers owned the New York Times, the Chandler family 
controlled the Los Angeles Times and the Bancroft family managed the Wall Street Journal.  
Many newspapers were founded by individual families, managed for generations and were 
central figures in their community politics. 

 
In 1919, the advancement of technology and the creation of radio programming forced 

the United States government to create regulations, mostly for rules of operation and ownership.  
Business leaders and politicians fought to keep radio from being a government monopoly.  
General Electric developed a plan to create a private sector monopoly, whereas a private 
company would have the government’s approval to dominate the radio industry.    GE created 
RCA (Radio Corporation of America), pooling all the technology and patents to monopolize the 
wireless industry.   At the time, other countries placed broadcasting in the hands of military or 
government interests. 

 
The government restricted the ownership of RCA.  The 1919 radio laws ruled that 

foreigners could own no more than 20 percent of any US broadcasting facility.  In 1927, the 
ownership percentage was raised to 25 percent.  This law was remains. In 1985, Rupert 
Murdoch, the head of Australia’s News Corp became a US citizen, so he could buy a number of 
TV stations and form Fox Television.  

 
Modernity brought new modes of journalism platforms.  Technology enabled electronic 

distribution via radio or television. Consumer size grew substantially, and the commercialization 
of news intensified.  The initiation of radio broadcasting into American homes led to a 
programming and advertising platform, whereas time was sold to advertisers in small pieces of 
time.   Advertisers could purchase segments of time within a program.  Television would adopt 
this platform.   

 
Audiences were attracted to the immediacy of radio broadcasts, making radio news 

extremely popular.  ‘Breaking News’ such as the Hindenberg disaster solidified the importance 
of radio broadcasts. Live baseball games, dramas, and political speeches engaged the public in 
ways newspaper could not.  The popularity of electronic news impacted the lucrative investments 
for broadcasters and advertisers.  Arthur C. Nielsen created an analytical system to rate 
popularity, for both radio and television.  The system allowed media owners to analyze and 
compare the popularity of their shows.   

 
Television news provided the country will a news perspective.  The Nixon/Kennedy 

debates were broadcasted to record audiences and changed the way presidential campaigns are 
conducted.  The assassination of President Kennedy transfixed the nation during a time of 
mourning and grief.  The impact of television news is amplified during times of crisis.   

 
Cable news emerges from the expansion of channels.  Rupert Murdoch’s Fox News and 

Ted Turner’s CNN become monolithic news organizations that divide into partisan viewership.  
After the 2016 election, President Donald Trump and Fox News build a political relationship that 
caters to the president’s supporters. 



 

  
Since the turn of the century, the Internet has grown and is eagerly accepted by the public 

putting additional pressure on newspaper owners.  News outlets had to respond to the changes in 
the audience and readers.  The Great Recession of 2008-2009 resulted in a catastrophic decline in 
advertising and put many newspapers out of business.  Between 2004 and 2014, 644 newspapers 
went out of business.  Out of the surviving 7,927 newspapers in the country, 6474 had a 
circulation of less than 15,000. 

 
Ownership and News Influence 
 
The significance of ownership structures on news coverage has been debated since the 

beginnings of mass media in the United States.  The libertarian press model was consistent in the 
United States and the power of reaching a large portion of the country was coveted.  The 
objectivity of the news was often a contentious issue between the public and the news 
organization.  The most prominent issues arise from the ‘media baron’ or the owner of one or 
more powerful media outlets who uses his/her media outlets to advance economic or political 
agendas making it clear that a diversity of owners reflects more democratic principles.   

 
The concerns of the ‘media baron’ began in the early twentieth-century days of William 

Randolph Hearst.  Hearst constructed a media empire to spread his influence on public opinion.  
At the peak of his fortune, in 1935, he owned 28 major newspapers and 18 magazines.   He used 
his reach to instigate government policy. Sensationalized news coverage, focused on American 
interests in Cuba, was heightened by competition between Hearst’s ‘New York Journal’ and 
Joseph Pulitzer’s ‘The New York World.’  Many believe that Hearst and Pulitzer were 
responsible for the march toward war with Spain.  The outcome of the rivalry was the Spanish-
American war.  It was one of the first times in history that the news media was able to directly 
influence public opinion.  The result was a short conflict with a memorable headline, ‘Remember 
the Maine’.  After the war, the two tycoons continued their personal feud.  This era of 
journalism, when stretching truth and printing spectacular news reports was common, was 
labeled, ‘Yellow Journalism’.   

 
Hearst and Pulitzer’s influence on the American public was due to the reach they 

acquired through their media empire.  American media owners like Rupert Murdoch (1931- ) and 
Ted Turner (1938- ), Canadian Conrad Black (1944- ) and Italian Silvio Berlusconi (1936- ) have 
wielded the same political and economic influence.   

 
Silvio Berlusconi’s media career began in the 1970s and by 1980 he dominated the Italian 

airwaves with a variety of television stations.  He diversified his holdings, acquired department 
stores, movie theatres, publishing companies and the AC Milan football team.  He consolidated 
his empire into Fininvest holding company, a vast conglomerate that grew to control more than 
150 businesses.  

 
Berlusconi created a conservative political party, “Forza Italy!” and was elected prime 

minister.  He was investigated for corruption and left office.  He was convicted of fraud and 
corruption, but the verdicts were eventually overturned.  Despite these charges and criticism of 
his media ownership, he remained the leader of Forza Italia and was reelected in 2001. 



 

 
Family ownership declined as the expansion of radio and television stations grew.  

Legacy newspapers had to give way to the ‘New Media Baron’.  News organizations were 
bought by large publicly traded companies looking to make a profit.  By the early 2000s, family-
owned newspapers and broadcast stations began to disappear.  Corporations with no previous ties 
to journalism began purchasing news outlets in hopes of expanding their stock portfolios.  
Instead of local ownership that had a vested interest in the community, the new newspaper 
owners focus on driving performance of their holdings, whereas newspapers are only a small 
portion.  25 of the largest newspapers are owned by investment groups.   

 
From 2004 to 2008, hedge and pension fund investors accumulated a majority share of 

the publicly traded newspaper companies.  When revenues fell the investors questioned 
newspaper executives about their digital strategies.  The investors were not satisfied.  The 
dissatisfaction resulted in the sale of many newspapers in small and mid-sized markets. 

 
Today, Sinclair Broadcast Group is an example of one corporation attempting to spread 

its reach to a significant portion of the country.  They own the largest number of local television 
stations in the United States, nearly 200.  Their ownership has a conservative political leaning 
and they require their news anchors to read identical statements, accusing national news outlets 
of pushing an agenda that was “extremely dangerous to our democracy”. 

 
Sinclair emulates the cable news industry.  Critics site that the cable news industry 

produces infotainment.  The information that is delivered to the audience blurs the line between 
journalistic truth, opinion and “alternative facts,” and leads to incivility that comes from treating 
politics as entertainment.  In some ways, Sinclair is a New Media Baron, modeled after William 
Randolph Hearst. 

 
Public vs. Private Ownership 
 
The shift from private to public ownership has proven to be a seismic change to the 

newspaper landscape.  News organizations have become investment commodities, traded like 
any other publicly held commodity.  In 2005, large public and private companies spent three 
billion dollars acquiring newspapers from one another.  The Pulitzer group was purchased by 
Lee Enterprises for one billion dollars.  Seven of the largest twenty-five newspaper companies 
by 2004 were investment firms.  

 
The investment firms are extremely different from the newspaper chains that preceded 

them.  The newspapers are usually part of a portfolio, mixed in with real estate, retail and 
financial services.  The main business of the firm is not journalism.  The significance in the 
difference between the traditional ownership and the investment firm is the long-term 
commitment to local journalism.  The new owners are not committed to the community but to 
shareholders who may not have a reason to be concerned about the news coverage.  Financial 
return on the investment into the newspaper outweighs the public service. 

 
In 2006, a series of sales signaled a bull market on newspapers.  More than ten billion 

changed hands, with McClatchy Company, owner of 27 newspapers in 2004, purchased all of 



 

Knight Ridder’s 61 newspapers for four billion dollars.  McClatchy then turned around and sold 
four newspapers to MediaNews Group and Hearst for one billion dollars. 

 
In 2007, the sale of newspapers accumulated to twenty billion dollars, led by News 

Corp.’s acquisition of Dow Jones and Sam Zell’s buy of Tribune Company.  Same Zell is a real 
estate mogul and private equity fund manager. 

 
After the 2008 recession newspaper stock dropped significantly.  The market 

capitalization of publicly traded news companies such as Gannett, McClatchy and Lee fell more 
than eighty percent.  Investors began to ‘flip’ the companies as opposed to ‘buy and hold’.  The 
intention of the investors was to make a quick profit or purchase multiple newspapers at the same 
price they would have paid for one before the recession.   

 
In the wake of the recession and buying/selling of the newspapers, many longtime 

successful media groups went into bankruptcy.  Lee Enterprises, Tribune Company and 
MediaNews Group were forced into bankruptcy proceedings by 2012.  More than a third of all 
newspapers have changed ownership at least once since 2004.  

 
Research supports the idea that public ownership results in better financial performance.  

However, the short-term investment strategy limits the amount of capital expenditure on 
infrastructure or other resources necessary for news gathering.   The New Media Barons 
eliminated staff positions at various news outlets and ‘hubbed’ a small group in one office to 
complete the same tasks, streamlining similar job roles.  

 
Television news has seen significant changes from the 1980s and 1990s.  Television 

networks became a part of corporate conglomerates.  Profitability, in their news departments, 
became a mandate of the new owners.  Staff cuts and budget reductions were widespread 
resulting in a significant impact to news coverage.  Foreign bureaus were shut down and hard 
news was devalued.    

 
Many critics believe the ownership is protected by a less critical news staff.  Stories that 

involve their parent company are avoided. Stories that may help their advertisers rise.   The result 
is a ‘synergy-bias’ that complicates the modern newsroom and makes it difficult for news 
management to navigate potential internal threats caused by their decision to report certain 
stories.    

 
Ownership Regulations 
 
Television news is dependent on federal protections and oversight.  The federal 

regulations are meant to ensure that a news outlet is not irresponsible in their disbursement of 
facts to the community and that there is proper representation from both sides of an issue.  There 
are concerns about the lack of diversity if two or more news sources in a community were owned 
by the same entity.  The Federal Communications Commission (FCC) placed limits on the 
number of broadcast news outlets that can be owned by a single entity.  The Federal 
Communications Commission prevents duopolies in markets where allowing one owner to own 
two stations would not leave at least 8 independently own TV channels in the market.    Under 



 

section 73.3555(b)(2) of the Commission’s rules, two television stations licensed in the same 
DMA may be commonly owned if one of the stations is not ranked among the top four stations in 
the DMA.  However, the FCC makes exceptions for financial hardship.  The FCC also limited 
broadcast licensees from owning daily newspapers in the same market.  

 
There have been attempts to loosen the restrictions on ownership.  The FCC passed the 

Telecommunications Act of 1996.  The Act was considered deregulation as the national limits in 
radio station ownership was eliminated.  Since then, the FCC is directed to reassess its media 
ownership limits every four years with the presumption that the limits may no longer be 
necessary due to the rise of the Internet.   

 
The FCC ownership rules are aimed to limit concentration in mass media.  In 2018, the 

FCC loosened the duopoly laws for Sinclair Broadcast Group.  The FCC granted the transfer of 
seven full-power station from Bonten Media Group to Sinclair.  The FCC’s defense of the ruling 
was based on the inability of another operator to be willing and able to purchase or operate the 
stations as a stand-alone facility.  The ‘satellite exemption’ has provided a means for 
corporations to buy many local affiliates. 

 
By 2019, a few corporations now control a large number of broadcast stations.  Sinclair 

Broadcast Group, Inc. owns 191 television stations and 607 channels in 89 markets.  Sinclair 
raises concern because of their political bias and editorial messages they require their news 
divisions to broadcast.  Sinclair purchased 21 Fox Sports Regional networks. Other corporations 
such as Nextstar, Gray and Tegna have purchased similar numbers of stations.   Nexstar owns 
197 stations in 115 markets.   

 
In 2019, a federal court threw out changes to media ownership rules approved by the 

FCC in 2017.  The changes included eliminated the longstanding rule that prohibited a single 
individual or company from possessing a daily newspaper and a radio or TV station in the same 
market.  A second change eliminated the rule regarding cross-ownership of radio and TV 
stations.  A third change eliminated the prohibition on owning two of the top four stations on a 
case-by-case basis.   The court ruled that the FCC should have looked more closely at potential 
impacts on minority ownership.  In the case, traditional media companies argue that the rules 
limit their ability to compete with newer internet-based businesses such as Amazon.com Inc. and 
Alphabet Inc.’s YouTube Unit.   

 
- Dean Cummings 

 
 
 
 
Further readings: 
 

Abernathy, P. M. (2016). The rise of a new media baron and the emerging threat of news 
deserts. Center for Innovation and Sustainability in Local Media, University of North 
Carolina Chapel Hill. 

 



 

Hedding, K. J., Miller, K. C., Abdenour, J., & Blankenship, J. C. (2019). The Sinclair Effect: 
Comparing Ownership Influences on Bias in Local TV News Content. Journal of 
Broadcasting & Electronic Media, 63(3), 474–493. 
https://doi.org/10.1080/08838151.2019.1653103 

 
McKinnon, J. D. (2019). Court Overturns FCC Changes in Media-Ownership Rules. The Wall 

Street Journal Eastern Edition. Retrieved from 
https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=edsbig&AN=e
dsbig.A600530380 

 
Napoli, Philip M., and Nancy Gillis.  “Reassessing the Potential of Communication   Research 

for Communications Policy:  The Case of Media Ownership.” Journal of Broadcasting & 
Electronic Media 50 (2006): 671-91. 

SINCLAIR BROADCAST GROUP 

Sinclair Broadcast Group (1971 - present) founder Julian Sinclair Smith began with one FM 
radio station in Baltimore, Maryland, in 1971, and since then, his family has built one of the 
largest media corporations in the United States.  Julian, was an engineer who decided to go into 
business for himself and created the Chesapeake Television Corporation. The Sinclair Broadcast 
Group was founded in 1986 and went public in 1995.  The group is traded on the NASDAQ 
Global Select Market under the ticker symbol SBGI.  The company owns, operates and/or 
provides services to 191 television stations in 89 Designated Market Areas (DMAs).  Sinclair’s 
rise coincides with the decisions of the Federal Communications Commission on ownership 
rules.   

Early Years - Origins of a Behemoth 
Julian Sinclair Smith purchased one of the first UHF stations, WBFF-TV in Baltimore, MD in 
1971.  By 1986, he and his four sons, David, Fred, Duncan and Rob acquired two more UHF 
stations, one in Pittsburgh, Pennsylvania and one in Columbus, Ohio.  The family appointed 
Robert Simmons as the President and CEO of the company.   
 
The 1990s was a period of growth for the Sinclair Broadcast Group.  Newly hired CEO, David 
Smith, found a way around FCC ownership rulings.  He created the country’s first major market 
Local Marketing Agreements (LMA) with WPTT-TV in Pittsburgh.  This enabled Sinclair to 
program a second station in the market where it already owned a station. In 1994, Sinclair 
acquired four stations plus two LMAs in Milwaukee and Baltimore. By the end of the next year, 
Sinclair Broadcasting group consisted of 18 TV stations in 12 markets.  The company realized 
$111.5 million in fund future acquisitions.   David Smith told Forbes magazine, ‘What I wanted 



 

was purely to make money’1 and attempted to buy up as many broadcast stations as possible.  He 
concentrated on secondary markets, like Memphis, St Louis and San Antonio, where operation 
costs were not as expensive as the costs to run stations in New York or Chicago.  
 
Sinclair Broadcast Group has battled with the FCC since the deregulation of the industry began 
in 1996.  The Telecommunications Act of 1996 overhauled the existing regulations of telephone 
and broadcasting.  The deregulation enabled more competition in local areas, by removing 
restrictions on media ownership and resulted in consolidation within the industry. The new 
regulations forced local carriers to share their communication facilities with competitors at 
established fair and equitable rates.  Before the Telecommunications Act, a single corporation 
could not own more than 12 stations and were limited in their reach.  The companies were 
limited to reaching 25 percent of the households in the United States.  Sinclair Broadcast Group 
continued to acquiring stations and purchased River City Broadcasting.  The acquisition of River 
City Broadcasting expanded the company into radio.  At the end of 1996, Sinclair owned 28 TV 
stations in 21 markets and 23 stations in 7 markets.  The company’s growth helped expand its 
profit margins. 
 
In 1998, Sinclair doubled its size with acquisitions of Heritage, Sullivan Broadcasting and Max 
Media.  It had now become one of the largest television broadcasting companies in the United 
States, with 59 TV stations in 39 markets.  It also became one of the top 10 radio broadcasters 
with 51 radio stations in 10 markets. 

   Digital Battle with the FCC    

Sinclair had become a force to be reckoned with by 1999 by divesting its radio group to focus on 
television, anticipating the launch of digital television. The company moved their headquarters 
from WBFF studios in Baltimore, to a new location in Hunt Valley, Maryland.  Sinclair 
Broadcasting Group campaigned to change digital television transmission standards when the 
FCC was considering the transition from analog to digital.    The FCC intended to make 8-VSB 
the standard but Sinclair argued that the quality of the reception was unacceptable for indoor 
antennas and pushed for the Coded Orthogonal Frequency Division Multiplexing (COFDM) 
standard, which was also Europe’s predominant method of DTV delivery.  Sinclair wanted the 
FCC to a test the two transmission signals and chose the superior version, or at least let 
broadcasters choose between the 8-VSB standard and the COFDM.  Sinclair conducted 
demonstrations at six sites in Baltimore to demonstrate 8-VSB’s indoor reception problems, and 
documented reception problems at 34 other sites.  After a successful demonstration of the 
COFDM transmission to Congress, the FCC continued with their demand for the 8-VSB.  FCC 
engineers concluded that 8-VSB transmission and tower construction would be less expensive 
for broadcasters.  In the final ruling, the FCC conclusion stated, “We believe that the course we 
are taking will provide the certainty that many broadcasters, equipment manufacturers and 
consumers need to invest with confidence in new technology while at the same time preserving 

 
1 Berg, M. (2018). Meet The Billionaire Clan Behind The Media Outlet Liberals Love To 

Hate. Forbes.Com, 1. 

 



 

the flexibility to accommodate innovation and experimentation. In doing so, we believe our 
decision will provide many benefits to American consumers.”  

In 2006, television stations were required to transition from analog to digital transmission.  
Congress authorized the distribution of an additional broadcast channel to every full-power TV 
station that the station would be able to launch a digital broadcast channel while simultaneously 
continuing analog broadcasting.  It wasn’t until 2009, that the stations stopped broadcasting 
analog transmissions 

Duopolies and Expanded Reach 
In 1999, the FCC permitted duopolies in large markets but forbade them in areas with small 
number of stations, local marketing agreements (LMAs).  Previously, the LMAs were exempt 
from any operator’s ownership tally.  The FCC rules forbid one company to control two TV 
outlets in market containing fewer than eight separately owned stations.  The 1999 decision 
made several of Sinclair’s LMAs out of bounds.  Sinclair would have been forced to divest their 
LMAs in Columbus and Dayton, Ohio; Charleston, S.C.; and Charleston, W.Va. if the federal 
judges upheld the decision.   Sinclair’s defense insisted that the ‘voice test’ was a drastic solution 
that failed the U.S. Supreme Court’s “strict scrutiny” test, which requires infringements on free-
speech rights to be defined in narrow terms.  The FCC ruled that the ‘public interest’ standard 
must be applied to justify media ownership rules.  
 
The battle with the FCC was unsuccessful.  CEO David Smith commented, ‘We knew that 
asking a court to reconsider its original decision is generally an uphill battle.  We remain 
gratified that the court initially ruled in our favor in finding that the FCC’s duopoly rules were 
arbitrary and capricious.”2  Sinclair would spend the next two decades challenging the FCC’s 
ownership rules.  
 
The 2000s opened with the 9/11 attack, the national economy went into recession and with it the 
greatest decline in advertising spending since Sinclair’s founding.  The economy slowly 
improved and Sinclair Board of Directors approved the company’s first ever common stock 
dividend.  By 2005, Sinclair completed the build out of its digital television platform and 
provided multi-channel video programming distributors, such as cable and satellite and 
telecommunications companies, with programming and became the first broadcaster in the US to 
request retransmission consent agreement fees.  The fees provided a new revenue stream and the 
company built a war chest for reinvestment and acquisition.  After reshuffling their network 
affiliations, Sinclair becoming the largest FOX affiliate group in the country.   
 

 
2 McConnell, B. (2002, August 19). Sinclair loses on LMA ruling: station group may be out of 

luck in four cities, after federal court rejects its appeal. (Washington). Broadcasting & 

Cable, 132(34), 20. 

 



 

After the 2008 recession, Sinclair began a wave of industry consolidation.  In 2011, the company 
purchased Four Points and Freedom Communication stations.  Three years later, Sinclair had 
acquired 109 stations, adding over $3 billion in assets.  The company also launched new 
programing distribution and network content material.   Sinclair claims it was producing 2,200 
hours of local news per week, making the company the largest producer of local news content in 
the country. 
 
From 2004 to 2014, Sinclair went from 62 stations to 167 stations, eclipse the next rival, Nexstar 
by 59 more stations.   Sinclair was in 77 markets, reaching nearly 40% of the US population.   In 
2015, Sinclair created “Full Measure with Sharyl Attkisson”, a Sunday morning national news 
program and the COMET network, the first ever science-fiction over-the-air multicast nework 
that is partnered with MGM.  By the next year, Sinclair expanded their live sports programming 
and created the network STADIUM.   
 
In 2017, the company appointed their third CEO & President, Christopher Riley.  His 
appointment launched the company’s first mission statement, “Connecting People with Content 
Everywhere”. That same year, after the National Broadband Plan Spectrum Auction, mandated 
by Congress and the FCC, three station licenses were sold in Baltimore, Harrisburg and 
Milwaukee for $311 million.  And in 2019, the company acquired 21 regional sports networks at 
a value of $10.6 billion. 
 
As of March of 2020, Sinclair operates 191 TV stations, 607 channels, operating in 89 markets.  
The company continues their technological assertiveness with three technology groups with in 
their company.  One Media, Acrodyne, and Dielectric are subdivisions implementing technical 
solutions and innovating new platform technologies.  
 

Controversial Ethical Practices 
The reach of Sinclair has created bad publicity and critical evaluation of its practices. Sinclair 
attempts to concentrate their editorial control from their headquarters and expand their message 
to their affiliates.   Sinclair produces and distributes mostly conservative-opinion segments, 
called News Central, about national and international affairs, for their local affiliate newscast.  
Sinclair describes the segments as a cheaper way to offer news.  The partisan stance of the 
company is often camouflaged within newscasts as news stories.  Most Sinclair viewers would 
not know the source of the information nor recognize the name of the owner of their local 
affiliate, but instead connect the information to the network (ABC, CBS, NBC, or FOX).  
Scholarly critics believe the disconnect between viewers and the affiliate ownership has 
implications for civic discourse, particularly if issues of media bias or local news coverage cause 
the news consumer to be unsure of the credibility of local news stories.  
 
The conservative practices and ethos of the company is visible in the programming of the local 
affiliates.  In 2004, Sinclair pulled an episode of Nightline, on which Ted Koppel read the names 
and showed the faces of dead U.S. soldiers, from all eight of its ABC affiliates.  Just before the 
2004 presidential election, Sinclair attempted to force its station to air a documentary that 
featured Democratic candidate John Kerry in an unfavorable light, accusing Kerry of worsening 
the plight of Vietnam POWs because of this “Winter Soldier” crusade during the war.   



 

 
In 2016, President Donald Trump’s son-in-law, Jared Kushner, admitted that the presidential 
campaign struck a deal with Sinclair to guarantee favorable coverage in return for access. 
 
The FCC fined Sinclair $13.4 million dollars for running paid programming during news 
programs without disclosure of its sponsors.  It was the largest fine ever proposed for violation of 
the FCC’s sponsorship identification rules.  Pre-produced 60- to 90- second stories from the 
Huntsman Cancer Institute aired during news programs to look like independently generated 
news coverage.  
 
In 2017, the FCC denied a merger of Sinclair with Tribune Media Company.  The merger would 
have given access to 73% of the US households.  It was a $3.9 billion deal.  The merger attempt 
launched an internal investigation of the FCC over decisions made by FCC chair, Ajit Pai 
because of the appearance the deal was significantly more beneficial for Sinclair. Sinclair’s close 
ties with President Donald Trump added to the controversy.  President Trump called the FCC’s 
decision not to approve the deal “sad and unfair” but critics sighted that the conservative 
company would provide favorable news coverage to the President.  Sinclair stations require their 
stations, which include local affiliates of all four major broadcast networks, to air “must-run” 
segments produced by a former Trump official Boris Epshteyn, a conservative pundit.  
 
In 2018, Sinclair was heavily criticized for their editorial control of their local television stations.  
Sinclair news anchors were required to read identical promo ad script criticizing, quote, “False 
news and fake stories.”  A viral video posted by Deadspin revealed Sinclair’s practice. 
 
In the aftermath of the viral video it was revealed that Sinclair would question job applicants 
about their positions on abortion and other political issues.  Some applicants were turned down if 
they were “too liberal”.  News directors were solicited for donations to Sinclair political action 
committee. The company has a political action committee supporting conservative agendas, 
notably deregulation of the media.  This form of politicking is similar to the partisan newspapers 
of the 1800s, when newspapers openly propagandized for one political party or the other.  The 
papers were rewarded with patronage jobs or government printing contracts, for Sinclair, the 
partisan activity was meant to lobby the Trump administration to greenlight the Tribune merger.   
 A study by Hedding, Miller, Abdenour and Blankenship (2019) identified a “Sinclair Effect” on 
local news.  Sinclair stations are more likely than non-Sinclair stations to employ sensational 
“palace intrigue” frames, partisan sources, and commentary.  The study concluded by saying, 
‘Media conglomerates, while invisible to the average news viewer, have the potential to exert 
ideological, operational or professional influence on local news organizations, in which 
Americans place a great deal of trust.’   

Dean C. Cummings 

FURTHER READINGS 
DiCola, P. (2007). Choosing between the Necessity and Public Interest Standards in FCC 

Review of Media Ownership Rules. Michigan Law Review, 106(1), 101–134. 
Downs, R. (2017). FCC fines Sinclair Broadcasting Group $13M for airing paid content 

as news. UPI Top News. 



 

Feldstein, Mark. "How Sinclair became the most insidious force in local TV news." 
Washington Post, 10 Apr. 2018. Gale In Context: Opposing Viewpoints, 
https://link.gale.com/apps/doc/A534051229/OVIC?u=gasouthernuniv&sid=OVIC&xid=aa0d7eb
b. Accessed 26 Mar. 2020. 

Hedding, K. J., Miller, K. C., Abdenour, J., & Blankenship, J. C. (2019). The Sinclair 
Effect: Comparing Ownership Influences on Bias in Local TV News Content. Journal of 
Broadcasting & Electronic Media, 63(3), 474–493. 
https://doi.org/10.1080/08838151.2019.1653103 

Jensen, E. (2005). Sinclair’s Shadow: Canned news and conservative commentary . . . 
Coming soon to a station near you? Columbia Journalism Review, 44(1), 49–50. 

Kasakove, S. (2018). The Spread of Trump TV. Nation, 306(7), 6. 
 
Lester Holt, & Hallie Jackson. (n.d.). TV anchors decrying fake news puts spotlight on 

Sinclair Broadcast Group. NBC Nightly News. 
Lieberman, D. and, J. C. (2004, Oct 19). Sinclair broadcasting takes a beating ; 

controversial Kerry documentary isn't its only problem: [FINAL edition]. USA Today Retrieved 
from https://search.proquest.com/docview/408912649?accountid=11225 

Matsa, K.E. (2014, May 12). The acquisition binge in local TV. Pew Research Center. 
Retreived from: http://pewrsr.ch/1jakbXG 

McConnell, B. (1999, October 11). Sinclair hurls DTV gauntlet. Broadcasting & 
Cable, 129(42), 19. 

McConnell, B. (1999, November 22). DTV plot thickens. Broadcasting & 
Cable, 129(48), 19. 

McConnell, B. (1999, December 13). FCC hasn’t warmed to Sinclair pitch. Broadcasting 
& Cable, 129(51), 128. 

McConnell, B. (2001, May 14). Sinclair asks for more time. Broadcasting & 
Cable, 131(21), 11. 

Sinclair Knocks FCC Duopoly Rules. (2001, September 3). Broadcasting & 
Cable, 131(37), 20. 

 

 

 

 

 



 

NEXSTAR MEDIA GROUP, INC. 

Nexstar Media Group (1996 - present) (formerly Nexstar Broadcasting Group) is the largest local 

television broadcast and digital media companies in the United States.  Headquartered in Irving, 

Texas, the company has 196 full power owned or serviced stations in 114 markets reaching 

approximately 63% of the US television households.  The company employs 13,000 people 

across the United States and produces 259,000 hours of local content per year. The media 

company focuses on acquisition, development and operation of television stations and interactive 

community websites in medium-sized markets in the United States.  In 2017, Nexstar 

Broadcasting Group, Inc. changes its name to Nexstar Media Group, Inc. 

 

    Perry Sook – Founder 

Perry Sook was born in DuBois, Pennsylvania in 1958.  As a teen, he was a DJ at a radio station 

in Punxsutawney, Pennsylvania.  He attended the Scripps College of Communication at Ohio 

University, where he would call Pittsburgh Pirates games for the college radio station.  Sook 

tried to make a career as a news anchor and weatherman at small station in Clarksburg, West 

Virginia.  He realized he wasn’t meant to be an on-air talent and decided to go into management.  

He believed the quickest road to management was through sales and he landed his first sales job 

at a small radio station in Kissimmee, Florida.  The radio station struggled to pay his sales 

commissions and Sook unsuccessfully fought for the money owed to him.  His frustration over 

not being paid influences his current philosophy that all his sales representatives must be paid 

their commissions.   

 



 

Sook moved on to be the National Sales Manager at KTVT Dallas at the age of 27, moving up to 

General Manager two years later.  By the age of 32, he was President and CEO of Seaway 

Communications, Inc., owner of network affiliated stations in Bangor, Maine and Wausau, 

Wisconsin.  During this time Sook began to learn to negotiate and how to acquire television 

stations.  When he was unable to get the Seaway board to agree to his acquisition proposals, he 

took $250,000 of his own money, plus a loan from the finance arm of AT&T and bought a Fox 

affiliate (WDKY) in Lexington, Kentucky and created Superior Communications.  In 1992, he 

purchased KOCB in Oklahoma City for $23 million.  He would sell Superior Communications to 

Sinclair Broadcasting for $63 million dollars in 1996.  The next day after the sale, Sook founded 

Nexstar, starting with the purchase of WYOU-TV in Scranton, PA.   

Early Days – Deregulation 

Deregulation in the 1990s led to consolidation of ownership in the local broadcast industry.   

The Telecommunications Act of 1996 was an overhaul of the telecommunications law 

established sixty-two years earlier.   The goal of the new legislation was to ‘let anyone enter any 

communications business, to let any communications business compete in any market against 

any other.’  The law also opened the door to media acquisitions and mergers that would 

consolidate the industry into a few major companies.  Nexstar began to build an empire by 

acquiring other companies with groups of stations. 

 

Perry Sook’s vision of the company revolved around localism and away from syndication-heavy 

programming.  He believed the company would be successful if it concentrated on medium-sized 

markets with a commitment to local news.  Sook developed an experienced executive team., 



 

recruiting Blake Russell, senior VP of station operations, COOs Timothy Busch and Brian Jones, 

and VP/director of engineering Richard Stolpe. 

 

The company went public in 2003, after acquiring Quorum Broadcasting for $230 million in 

cash, stock and debt.  The purchase of Quorum spread Nexstar’s reach to nine mid-sized markets 

with 21 stations.   The stations ranged from the 8th DMA (Washington, DC) to the 196th DMA 

(San Angelo, Texas).  

 

Retransmission Fees 

Perry Sook is credited for creating the first “shared services” agreements among American 

television stations in 1998.  Federal law empowers broadcasters, including corporations that own 

TV stations such to charge fees to local cable providers for rights to carry or ‘retransmit their 

signals.’  Perry Sook was looking to find a second revenue stream for local broadcast television.  

He took action against the disparity between the value broadcasters receive for their content and 

the high level of viewership of the cable and satellite companies.  Nexstar’s original agreements 

with cable, direct broadcast satellite providers and telcos were primarily three to four-year 

contracts with a revenue of $50 million over the term of the contract.  In 2005, Perry Sook was 

able to leverage and negotiate higher retransmission fees and three years later Nexstar announced 

the new fee structure generated $75 million in revenue.  Nexstar’s stance on retransmission fees 

strengthened the company’s influence and today retransmission fees represent a substantial 

portion of the local broadcasters’ revenue.      

 



 

After the purchase of Quorum Broadcasting, Perry Sook began to leverage his station sprawl to 

convince satellite companies to pay for the stations’ content, but he struggled to persuade the 

cable companies.  Nexstar and Cox Cable began a feud over the retransmission consent 

agreement.  After a nasty year-long battle, including the broadcasting of Sook’s personal phone 

number.  Cox refused to air the stations, leaving viewers without the affiliate programming. 

Nexstar launched a campaign to persuade cable subscribers, many wanting to see their 

programming.  Finally, Cox agreed to pay for the signals.  Retransmission fees are significant 

portion of revenue for Nexstar.  In 2020, Sook stated that Nexstar’s $2 billion in revenue is the 

result from the fight to be paid the fees. 

 

Retransmission fees are a key factor to a healthy future for broadcast companies.  Kagan, a group 

within the S&P Global Market Intelligence’s TMT unit, projects U.S. TV station owners’ 

retransmission fees from cable, direct broadcast satellite and telco video operators and virtual 

multichannel service providers, continued growth and will reach total gross revenue of $16.26 

billion by 2024. 

Power of Consolidation – Tribune Purchase 

Advocates of media deregulation would argue that the consolidation would lead to more efficient 

and profitable stations, and critics would argue that the deregulation would lessen minority 

access to the media and hurt journalistic ethics.   

 

In 2011, Fox Broadcasting dropped Nexstar stations in Evansville and Fort Wayne, Indiana and 

Springfield, Missouri because Sook would not agree to the new affiliation terms.  Sook put 



 

Nexstar on the market with a billion-dollar price tag but there were no substantial offers and a 

year later Sook took Nexstar off the market.  

 

From 2010 to 2016, Nexstar completed several station acquisitions, purchasing the Grant Group, 

Newport Television stations, and Landmark-owned KLAS in Las Vegas.  Nexstar concluded this 

binge with a purchase of 71 television stations and digital media properties of Media General, for 

$4.6 billion.  At the time, Media General was the third-largest owner of stations in the nation.   

 

In 2017, Sinclair Broadcasting attempted to buy Tribune for $3.9 billion dollars but the FCC 

reprimanded Sinclair for their conduct during the sale.  In 2019, Nexstar Media Group proposed 

to purchase Tribune Media for $6.4 billion.  The Justice Department and Attorneys General in 

three states filed a federal complaint against Nexstar and Tribune Media, on the grounds the 

merger of the two companies would eliminate competition which would then lead to higher 

retransmission fees to cable and satellite providers.  Two satisfy the Justice Department, the sale 

would require the sale of stations in 13 markets where the consolidation would result in unfair 

competition.  Nexstar agreed to sell 21 stations in 16 markets, including those required by the 

Justice Department, complying to FCC ownership restrictions and antitrust complications.  In 

2019, FCC approved the sale of Tribune to Nexstar for $6.4 billion dollars, making Nexstar the 

largest TV station ownership group in the United States.   

 

The 2019 merger with Tribune made Nexstar the top broadcast affiliate for Fox (43 stations) and 

CBS (50 stations) as well as the number-two partner for NBC (35 stations) and number three for 

ABC (30 stations).  Nexstar owns stations in 15 of the top 20 television markets and reaches 69 



 

million television households.  Nexstar dominates market coverage with stations in 114 markets, 

with Gray, in second with 95 and Sinclair, in third with 89.  Nexstar’s ad revenue of $2.4 billion 

is ahead of Sinclair’s $1.6 billion.  Nexstar has become the dominate corporation in coverage, 

revenue, and markets.  In 2020, Nexstar reported that their 2019 fourth quarter net revenue was 

$1.1 billion dollars, up 37.9% from the same quarter of 2018. 

 

 Nexstar owns WGN, a nationwide pay-television network.  the company also has a 31% share of 

the Food Network and Cooking Channel.  In response to the Tribune sale, Nexstar’s rival 

Sinclair purchased Fox Sports Networks from Disney and became the largest owner or operator 

of regional sports networks.  

 

After purchasing WGN in the Tribune sale, Nexstar launched a three-hour, live, primetime 

newscast, seven nights a week on WGN.  Perry Sook stated that the show, “Will be facts, no 

opinion, no people shouting at each other.  We’re going to represent those who are 

underrepresented.”  

 

Nexstar forged a deal with the National Football League’s Las Vegas Raiders to have exclusive 

content and broadcast rights of Raiders’ pre-season games and other related programing, in May 

2020.  Their goal is to deliver the broadcasts to the five Nexstar television markets, across three 

states, to reach more than nine million television households. TV stations in Los Angeles, Bay 

Area, Salt Lake City, Honolulu and Bakersfield are part of the multi-year flagship agreement. 

 



 

According to Pew Research in 2019, six publicly owned local TV station companies, Tribune, 

Nexstar, Sinclair, Tegna, Gray and Scripps reported their political advertising revenue separately 

from other types of revenues in their Security and Exchange Commission filings.  The 

companies reported a total of $1.2 billion in political advertising for the 2018 election year.  The 

growth of political ad spending will offset the slower broadcast ad growth.  Local advertising is 

an important source of revenue for the companies and a majority of the revenue comes from area 

businesses, such as car dealerships and retailers.  Because of the size and reach of both Nexstar 

and Sinclair, they will continue to remain lucrative.   

 

Today, Nexstar employs 1800 salespeople.  The goal of the company’s sales force is extending 

their reach into digital content. Nexstar’s websites and apps reach 36% of the US internet 

audiences, generating 1.1 billion-page views.  The company employees 5,500 journalists, 121 

local market websites, and 316 local media mobile applications.  Utilizing their Publisher 

Solutions Group, they have created a CMS and audience development platform, to help their 

newsrooms publish multiplatform content.  

 

In 2019, Nexstar launched HYFN, with offices located in Los Angeles and New York City, as 

the digital creative arm of the company developing business solutions for clients, with media 

strategies, data, and multi-channel marketing ad placements.  They have designed social 

campaigns for New Balance, TRX Training and Macy’s.   

 



 

 Nexstar Media Group trades on The NASDAQ Global Market under the symbol “NXST”.  

Nexstar stock has grew from $4.38 a share in the 2nd quarter of 2010 to $124.99 a share on 

2/6/2020.     

 

 

Dean C. Cummings 

FURTHER READINGS 

Jacobson, A. (2019), Retransmission Consent Revenue: An 11% Growth Engine, July 30, 2019, retrieved 
from https://www.rbr.com/retransmission-consent-revenue-an-11-growth-engine/ 
 
Kuperberg, J. (2016), Perry Sook Is Taking Notes, Broadcasting & Cable, April 11, 2016, retrieved from 
https://www.nexttv.com/news/perry-sook-taking-notes-155385 
 
MarketLine Company Profile: Nexstar Media Group, Inc. (2020). Nexstar Media Group, Inc. MarketLine 
Company Profile, 1–25. 
 
Miller, M. (2019), Nexstar is the Star of the TV Station Groups, TVNewscheck, May 29, 2019, retrieved 
from https://tvnewscheck.com/article/235386/nexstar-is-the-star-of-tv-station-groups/ 
 
Nexstar completes $230M buy of Quorum Broadcast (2003), Dallas Business Journal, retrieved 
from https://www.bizjouranals.com/dallas/stories/2003/12/29/daily22.html 
 
Stephenson, T., (2020) The Life and Times of a Media Magnate, D magazine, retrieved from, 
https://www.dmagazine.com/publications/d-ceo/2020/may/the-life-and-times-of-a-media-
magnate/ 
 
Telecommunications Act of 1996, retrieved from, https://fcc.gov/general/telecommunications-
act-1996 

 


